Vit hva som virker – kommunikasjonstiltak må måles!

Stian LybergStian Lyberg fra PR-operatørene snakket om viktigheten av å måle kommunikasjonstiltak.

– Måling er ekstremt viktig. Enda viktigere er målene. De må være tydelige. Da er det lettere å måle resultatene også. Men det er vanskelig å finne presise mål, understreket Lyberg.

De vanligste kommunikasjonsmålene skal fremme omdømme, skape preferanse, budskapsforståelse, engasjement, kjennskap og kunnskap. Disse målene kan kalles holdningsmål. De kan måles basert på konvertering/aktivitet, dekning/reach, frekvens og trafikk.

– Hvorfor måler vi? Jo, det gjør vi fordi vi vil vite om aktiviteten gikk bra. Vi gjør det også for å lære og forbedre. Det gir oss også en mulighet til å justere underveis, fortalte Stian Lyberg.

Målinger forteller oss også hvordan ulike kanaler og virkemidler bidrar i kommunikasjonen. Det kan effektivisere ressursbruken, og dette forenkler planleggingen og hverdagen vår.

– All kommunikasjons kan måles, men det er ikke sikkert det er hensiktsmessig. Vi bør måle KPI-er (key performance indicators), det vil si nøkkelindikatorer for virksomheten, forklarte Stian Lyberg.

Det er flere måter å måle på. Omdømmemålinger, målgruppeundersøkelser og handlingsstatistikk er vanlige metoder. Handlingsmål kan måles med blant annet trafikktall, trefftall, henvisninger og delinger.

Vi bør måle aktivitetene våre hele tiden,  men viktigst er det å måle før og etter aktiviteter og tiltak.

Tips fra PR operatørene:

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: