Utnytt kraften i visuell kommunikasjon

Trond Eliassen fra News On Request
Trond Eliassen fra News On Request

Årets buzzword er personlig, personlig, personlig! All god video er fortellende, emosjonell og visuell med folk i! Trond Eliassen fra News On Request ga råd om hvordan god planlegging bidrar til god visuell kommunikasjon.

Med Facebook som større enn både Google og YouTube på video er det video på Facebook som gjelder. Forskning viser at vårt konsentrasjonsspenn stadig synker og nå er mellom 12 og 8 sekunder. Det stiller høye krav til visuell kommunikasjon for at vi skal lykkes i å nå fram med budskapet vårt. Eliassens viktigste råd er at både følelser og folk må med i god visuell historiefortelling.

Planlegg godt for å utnytte kraften i visuell kommunikasjon:

  1. Hva er de grunnleggende fortellingene om oss, for oss og av oss?
  2. Hvordan vil vi helst vise og appellere til følelser?
  3. Hvilke muligheter har vi for gode visuelle uttrykk?

Dette er et godt utgangspunkt for å lage gode visuelle historier. 

God visuell kommunikasjon krever også kvalitetsmessig gode bilder, godt lys, og innhold som er verdt å se på. Bruk gjerne mobiltelefonen, men bruk tid på kvalitetsmessige gode bilder.

Hvordan bruke bilder og video systematisk? 

Eliassen ga også råd om hvordan man kan bruke bilder og video systematisk: 

  • Skaff deg oversikt over talenter i egne rekker som kan bidra og brukes. 
  • Lag innhold av høy kvlaitet. 
  • Bruk bilder og video som agn/link til «egentlig» innhold. 
  • Lag faste publiseringsavtaler med noen av enhetene.
  • Utforsk gratisløsninger for stockshots, footage og musikk.
  • Ikke kommuniser helheten – den er uoverkommelig!
  • Tips media samtidig med publisering eller etter.
  • Hold fokus på muligheten for personlige vinklinger.
  • Facebook, Facebook, Facebook – enn så lenge.

 Å lage og vedlikeholde en god bildedatabase med de beste bildene fra alle deler av organisasjonen er en uvurderlig ressurs. Sørg for å ha gode illustrasjonsbilder fra alle ansvarsområder. Samarbeid med andre i organsisajsonen om å hent inn og gjøre gode bilder tilgjengelig.

Eliassens 12 tips til korte video-storyer (tre er maks, to er best):

  1. Videoprofiler og «testemonials»
  2. Video-oppdateringer
  3. Behind the scenes
  4. Forklar konseptet – how do they do it?
  5. Forklar en prosess – 1,2,3, how do ypou do it?
  6. Knagg til driftsrelaterte ting som strømstans eller vedlikehold
  7. Dokumenter events
  8. Møt opp til skolestart og Lucia i barnehagen
  9. Arranger videokonkurranse eller bildekonkurranse
  10. Lag egne infographics – link til «egentlig» innhold
  11. Sjekk ut Slideshare og brush opp powerpointer
  12. Lag korte slideshows med stills og faktatekster

Noen gode eksempler på korte visuelle historier er filmene som News on request har lagd for Nordland fylkeskommune med oppfordring til å bruke stemmeretten:  https://www.nfk.no/tjenester/stem-for-svarte.822738.aspx 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere liker dette: