– Lær av de yngste målgruppene

-Det er de yngre som setter føringene for kommunikasjonstrendene. Lær av de yngste målgruppene.

Det er Hans-Petter Nygård-Hansens krystallklare melding for å nå målgruppene man ønsker. Nygård-Hansen er kommunikasjonsrådgiver og gründer av kommuikasjonsbyrået KommFrem, og var førstemann ut under årets høstsamling for Kommunik i Bodø.

Last ned presentasjonen her!

Tema for årets høstsamling er visuell kommunikasjon, og Nygård-Hansen tok forsamlingen gjennom de siste trendene innen digital kommunikasjon.

– Kommunikasjon har blitt mye mer personlig. Vi identifiserer oss mer med mennesker enn med logoer og bygninger, fortsetter han.

– Hvordan skal vi klare å skape engasjement hvis vi ikke er personlig og tør å mene noe?

Dårlig svar kan gi krise

Hans-Petter Nygård-Hansen understrekte også hvor viktig det er å svare på henvendelser i sosiale medier og andre kanaler.

-Saker kan utvikle seg til en krise dersom man ikke svarer skikkelig. Det nytter ikke å sitte stille i stormen, mener kommunikasjonsgründeren.

Skap opplevelser på Snapchat

En annen som holdt foredrag om å nå unge målgrupper, var Ingvild Moen fra Resonate. Hun holdt foredrag om hva som skal til for å lykkes med Snapchat.

– Snapchat handler om å skape opplevelsen av en samtale. Det er ikke lov å være kjedelig, sier Ingvild Moen.

Hun understreker at det er viktig å gjennomføre en målgruppeanalyse og ha en klar mening om hvorfor man skal bruke Snapchat. Moen understreker også at timing er avgjørende for å nå dem man ønsker.

-Når du tenker timing, er det viktig å reflektere over hvor målgruppen din er i hverdagen. Du når ikke småbarnsforeldre i 16-17-tiden, avslutter hun.

10 kommunikasjons-endringer Hans-Petter Nygård-Hansen mener vi må forholde oss til:

  1. Overgang til mobil – optimaliser for alle flater, tenk mobilvennlig
  2. Personlige aspektet
  3. Sosiale mediers innvirkning
  4. Alle kan bli historiefortellere
  5. Alltid pålogget – det er bare når vi sover når vi ikke er på nett
  6. Transparens – alt må tåle offentlighetens lys
  7. Formål, mål og mening – ledere må tørre å kommunisere åpent i digitale kanaler
  8. Visuell historiefortelling – vi må forholde oss mer til bilder, levende bilder og lyd
  9. Bevis – alt kan måles. Gjennom digital kommunikasjon vet vi nøyaktig hvor mange vi når
  10. Integrert – all kommunikasjon må integreres sømløst

Hans-Petter Nygård-Hansen

 

 

Legg igjen en kommentar

Website Built with WordPress.com.

opp ↑