Hvordan markedsføre et bo- og arbeidssted som Bodø?

Jannike Ramsvik fra Bodø i vinden kom til Kommuniks høstsamling for å fortelle hvordan Bodø har jobbet visuelt for å få folk til å flytte til byen.

– Prosjektet startet i 2004. Gjennom lokal mobilisering og nasjonal posisjonering skulle prosjektet fronte Bodø som et attraktivt bo- og arbeidssted med mål om økt befolkningsvekst og lokal stolthet, fortalte Ramsvik.

Nasjonal kampanje

I 2011 ble det laget en nasjonal kampanje med ni tøffe bilder som fortalte hver sin historie. Utstillingen sto blant annet 18 måneder på Bodø Lufthavn der over 2 millioner passasjerer passerte.

– Den gang brukte man tradisjonelle markedsføringskanaler med liten mulighet for dialog med publikum, sa Ramsvik.

I 2013 tok Bodø i vinden igjen i bruk film, men denne gang korte filmsnutter. Også disse ble laget i kampanjeform.
– Problemet var at kampanjer tar slutt, og denne type kampanjer er svært kostnadskrevende, fortalte Ramsvik.

Design som engasjerer

En annen som sto på scenen under høstsamlingen, var designer Silje Sætre fra Whitefox. Hun snakket om viktigheten av en helhetlig visuell identitet og grafisk profil.

– Vi er 70-80 % sanseorientert. Resten er vi intellektuell orientert. Og fordi visuell kommunikasjon påvirker oss i alle sammenhenger i hverdagen.

– Hva som betyr noe er ikke hvem vi er, men hva vi og andre tror at vi er. Identitet må bygges innenfra og ut fra utseende, tale og oppførsel, der oppførsel er viktigst. Hvordan opplever publikum dere? Folk ønsker byråkrater med empati og klart språk. Det gir magi. Et godt språk med en personlig tekst gir et godt inntrykk og et godt minne av opplevelsen.

Silje Sætre gir følgende tips om design:

  • Nettsiden må  være mobiltilpasset.
  • Webdesign må være innholdsbasert med lettfattelig innhold. Store Norske Leksikon er et godt eksempel på dette og har også fått pris for godt design.
  • Brukerteste det dere har.
  • Fortell historier. Historier er virkningsfulle og påvirker.

Strategisk markedsføring: Jannike Ramsvik fortalte hvordan prosjektet Bodø i vinden har jobbet med markedsføring og kommunikasjon.

bodo i vinden

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere liker dette: