Utålmodige, digtitale og født på 1990-tallet

FørPelle Svenssonst ute på Kommunik sin vårsamling var Pelle Stensson, adm.dir i Carat Norge. Han snakket om hvordan vi skal nå ungdommen, den såkalte «generasjon Z».

– Bestem deg for hva du vil, hvem du skal nå og sørg for å få god innsikt i  målgruppen. Sørg for at kommunikasjonen henger sammen og at de ulike tiltakene spiller sammen. Sjekk om tiltakene fungerer. Analyser om folkemøtet fungerte, om facebookgruppen fungerer. Dette er  noen grunnprinsipper du må følge for å lykkes, hevdet Stensson.

Hvem er generasjon Z?
– Utålmodige, digtitale og født på 1990-tallet
– Ser på seg selv som fremadstormende og ambisiøse, og de forventer en lys fremtid for seg selv
– Utålmodige og vil ha resultater med engang
– Tar internett for gitt
– Liker ikke store forsamlinger og er ofte dårlige til å snakke i offentlige sammenhenger
– Strukturerte og internettavhengige
– Har mange baller i luften på en gang. Forventer tilpasninger og fleksibilitet.
– Godt utdannet
– Kultur og lokalmiljø er mindre viktig enn venner og familie

– Dette må vi ta hensyn til  når vi kommuniserer med denne gruppen, understreket Peter Stensson. Husk også at  mediebruken er helt annerledes i dag enn tidligere. Du når ikke ungdommen via lokale aktiviteter i avisa. De må være synlige digitalt og bli spredd.

Hvordan skal vi nå de unge?
Kampanjer må appellere til «sjelen» for å få effekt.
Forsøk å kommunisere personlige fordel (penger, tid, enkelhet). Hvilken fordel har det for deg på 16 år om kommunen slås sammen evt ikke slåes sammen?
Frykt kan man også spille på. Vellykkete eksempler på dette er bilbeltekampanjen og røykeslutt.
Identifisiering kan man spille på. Vise rett atferd. Lage kule kampanjer. Finne opinionsdannere som kan fronte saken.
– Personlig fordel og identifisering er nok viktigere enn frykt når man skal kommunisere kommunereform, mente Stensson.

Fire tips for å lykkes
1) Ungdommen er mer opptatt av venner og familie enn lokalmiljøet. Da må vi ta hensyn til individuelle muligheter.
2) Benytt sosiale kanaler og mindre diskusjonsforum.
3) Vær engasjerende og bruk visuelle hjelpemidler til å overbevise. Det er viktig å engasjere, ikke belære.
4) Bruk opinionsledere. Ta utgangspunkt i interessene målgruppen har, og velg talsperson fra.

– Bygg kampanjer over tid, ikke stress. Ingen forandre mening på kort sikt. Glem frykt, vis personlige fordeler og identifisering, oppsummerte Stensson til slutt.

Petter Svenssons foredrag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: