Først ute på Kommunik sin vårsamling var Pelle Stensson, adm.dir i Carat Norge. Han snakket om hvordan vi skal nå ungdommen, den såkalte «generasjon Z».
– Bestem deg for hva du vil, hvem du skal nå og sørg for å få god innsikt i målgruppen. Sørg for at kommunikasjonen henger sammen og at de ulike tiltakene spiller sammen. Sjekk om tiltakene fungerer. Analyser om folkemøtet fungerte, om facebookgruppen fungerer. Dette er noen grunnprinsipper du må følge for å lykkes, hevdet Stensson.
Hvem er generasjon Z?
– Utålmodige, digtitale og født på 1990-tallet
– Ser på seg selv som fremadstormende og ambisiøse, og de forventer en lys fremtid for seg selv
– Utålmodige og vil ha resultater med engang
– Tar internett for gitt
– Liker ikke store forsamlinger og er ofte dårlige til å snakke i offentlige sammenhenger
– Strukturerte og internettavhengige
– Har mange baller i luften på en gang. Forventer tilpasninger og fleksibilitet.
– Godt utdannet
– Kultur og lokalmiljø er mindre viktig enn venner og familie
– Dette må vi ta hensyn til når vi kommuniserer med denne gruppen, understreket Peter Stensson. Husk også at mediebruken er helt annerledes i dag enn tidligere. Du når ikke ungdommen via lokale aktiviteter i avisa. De må være synlige digitalt og bli spredd.
Hvordan skal vi nå de unge?
Kampanjer må appellere til «sjelen» for å få effekt.
Forsøk å kommunisere personlige fordel (penger, tid, enkelhet). Hvilken fordel har det for deg på 16 år om kommunen slås sammen evt ikke slåes sammen?
Frykt kan man også spille på. Vellykkete eksempler på dette er bilbeltekampanjen og røykeslutt.
Identifisiering kan man spille på. Vise rett atferd. Lage kule kampanjer. Finne opinionsdannere som kan fronte saken.
– Personlig fordel og identifisering er nok viktigere enn frykt når man skal kommunisere kommunereform, mente Stensson.
Fire tips for å lykkes
1) Ungdommen er mer opptatt av venner og familie enn lokalmiljøet. Da må vi ta hensyn til individuelle muligheter.
2) Benytt sosiale kanaler og mindre diskusjonsforum.
3) Vær engasjerende og bruk visuelle hjelpemidler til å overbevise. Det er viktig å engasjere, ikke belære.
4) Bruk opinionsledere. Ta utgangspunkt i interessene målgruppen har, og velg talsperson fra.
– Bygg kampanjer over tid, ikke stress. Ingen forandre mening på kort sikt. Glem frykt, vis personlige fordeler og identifisering, oppsummerte Stensson til slutt.
Legg igjen en kommentar