– Det er to sider av omdømmet, omdømmet inne i organisasjonen og utenfor organisasjonen. De fleste bruker mesteparten av ressursene sine på å bygge omdømmet utenfor virksomheten. Men det er vanskelig å bygge omdømme eksternt for en skole dersom alle lærerne snakker stygt om skolen, hvedet Trond Jensrud, seniorrådgiver i Gambit Hill+Knowlton. – Undersøkelser viser at vi har størst tillitt til hva venner og familie mener. Egne ansatte vil derfor være gode markedsførere.
Jensrud fremhevet viktigheten av å starte med å gjøre en vurdering samt legge en strategi og ikke hoppe rett på tiltakene. Planen er viktig for å sikre at beslutninger forankres i overordnede mål og kommunikasjonen støtte opp under disse. En god arbeidsmetode er å starte med innsikt og analyse – legge en strategi – taktikk og tiltak – gjennomføre – evaluere og justere/vedlikehold.
Jensrud viste også til Fafo-notatet «Saman for ein betre kommune» som oppsummerer at det er størst rom for å bedre kommunens omdømme gjennom å forbedre kommunikasjonen mellom innbyggere og kommunen.
Legg igjen en kommentar