En ting er den tekniske utfordringen med å lage et nytt intranett, like viktig er hvordan du skal få de ansatte til å bruke det.
Jernbaneverket innførte for omtrent 1.5 år siden et nytt intranett der åpenhet og samhandling er viktig. Informasjonssjef Ann-Kristin Endal og hennes kollegaer har jobbet mye med å få 4000 ansatte til å endre arbeidsmetode. Opplæring, endringsveiledere, skriftlige veiledere var noen av tiltakene.
Endal analyserer jevnlig status for intern kommunikasjonen. Siste analyse viser at ca 700 ansatte er blitt medlemmer av et samhandlingsrom, 80% har fylt ut personkortet sitt, 700 har vært på opplæring i bruk av samhandlingsrom og stadig fler kommenterer.
– Intranett er ferskvare og vi må utvikle, forbedre, teste, utvikle, forbedre og teste kontinuerlig sa Endal
Deretter var det tid for Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsen. De slår et slag for bruk av sosiale medier i intern kommunikasjon. Bruker Oslo City og Rema1000 som eksempler. Oslo City tar i bruk lukket gruppe på Facebook og video, Rema1000 har åpen facebookgruppe. Fordelen ved å dele makten: Skaper involvering og engasjement. Men du må tørre å gi litt slipp på kontrollen.
Og på spørsmål om hvor lenge de tror vi vil ha Facebook kom følgende kommentar: «Facebook er som en nattklubb. Når mora di kommer inn døra så går du et annet sted.»
Legg igjen en kommentar